Riet Wijnen
Riet Wijnen (geb. 1988, Venray, NL. Woont in Amsterdam) is een kunstenaar wiens praktijk bestaat uit beeldhouwkunst, fotogrammen, het werken met teksten, houtsneden en, meer recent, letterontwerp. Ze is geïnteresseerd in onvolledige geschiedenissen van abstractie en in wat en wie er al aanwezig zijn op manieren die wij misschien nog niet kennen. Om dit te bereiken richt ze zich tot ouderen en verwelkomt ze in haar werk professionals uit het verleden en heden die actief waren in de kunstwereld tijdens het vroege modernisme, of in de wetenschap, filosofie, het onderwijs en het activisme. Wijnen brengt kunstenaars samen via fictieve gesprekken en sculpturen om de geschiedenis te heroverwegen en beter te begrijpen wat er gaat gebeuren. Hij stelt perceptie, taal en organisatiestructuren centraal.
Dit onderzoek is samengebracht in de cyclus Sixteen Conversations on Abstraction (2015-) en publicaties over taal en biografieën van vrouwelijke modernisten die bronnen vormen voor haar praktijk, maar ook onafhankelijk functioneren, zoals Saloua Raouda Choucair (2025), Homophone Dictionary (2019), Grace Crowley (2019), Abstraction Création: Art non-figuratif (herdruk en vertaling) (2014) en Marlow Moss (2013). Wijnen heeft solotentoonstellingen gehad bij onder meer Kunstverein Milano, Manifold Books, Amsterdam, Lumen Travo, Amsterdam en heeft deelgenomen aan groepstentoonstellingen in onder meer SculptureCenter, New York; John Hansard Galerij, Southampton; Het Centrum voor Hedendaagse Kunst en Cultuur bij PNCA, Portland; Casco Art Institute: Working for the Commons, Utrecht en Index – The Swedish Contemporary Art Foundation, Stockholm. Ze was resident aan de Rijksakademie van beeldende kunsten (2017–18), Van Doesburghuis in Parijs en bij Sundaymorning@ekwc in Oisterwijk, NL. Wijnen doceert aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.