- Missie,
- Naam,
- Geschiedenis,
- Archief,
- Jaarverslagen,
- Team & Raad van Toezicht,
- Steun,
- Vacatures
Deze website publiceert het programma van Kunstinstituut Melly van januari 1990 tot heden. De website change.wdw.nl gaat in op de meerjarige naamswijziging van onze instelling (2018-2022).
Missie
Kunstinstituut Melly is oorspronkelijk opgezet als een kunsthuis met als missie de ideeën en het werk van hedendaagse beeldende kunstenaars en cultuurmakers te presenteren en te bespreken. Om onze kerntaak, het presenteren van hedendaagse kunst en theorie, te vervullen, organiseren we tentoonstellingen, geven we kunstopdrachten, publiceren we en ontwikkelen educatieve- en samenwerkingsprojecten. Daarbij past het instituut een praktijk van collectief leren toe. Dit betekent dat verschillende vormen van kennis ruimtelijk inzichtelijk worden gemaakt en dat informatie gesocialiseerd wordt. Publieke betrokkenheid is een intrinsiek onderdeel van onze creatieve processen en artistieke presentaties.
Wij geloven dat het op deze manier ervaren van kunst en theorie van vitaal belang is om van ons heden te genieten en met en over cultuur te leren. Wij werken vooral met kunstenaars en geëngageerd publiek die geïnteresseerd zijn in het uitdagend bevragen en verbeelden van ons heden. Het instituut is geïnteresseerd in het katalyseren van gedachten en staat bekend om het inspireren van publieke debatten. Het programma van Kunstinstituut Melly houdt rekening met het hedendaagse, maar ook met de manier waarop kunst in het verleden werd gecreëerd en ervaren, en met de vele toekomstmogelijkheden die kunst kan bieden. Kunst is hier een beweging; leren is poreus.
Naam
Sinds onze oprichting in 1990 en gedurende drie decennia heette ons instituut Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst en werd het in de volksmond "Witte de With" genoemd. In 2021 hebben wij de naam van ons instituut officieel gewijzigd in Kunstinstituut Melly.
Onze oude naam is gelijk aan de locatie van ons instituut: Witte de Withstraat. Deze naamkeuze paste in het Rotterdamse cultuurbeleid uit de jaren tachtig om de straat om te vormen tot een "kunst-as". De naamgever van de straat is Witte Corneliszoon de With, een zeventiende-eeuwse zeeofficier, dienend in de Verenigde Oost-Indische Compagnie en de Verenigde West-Indische Compagnie. Deze compagnieën waren van groot belang voor de koloniale expansie van Nederland. Hoewel de naam van onze instelling verwees naar de eigennaam van de marineofficier, is ons gebouw niet zijn huis en huisvest het ook niet zijn collectie of richt het zich op zijn nalatenschap.
Onze nieuwe naam is geïnspireerd op de transformerende resultaten van de tentoonstellingsruimte op de begane grond van ons instituut. Deze ruimte werd in 2018 omgevormd van een white-cube tot een hybride kunst- en evenementenruimte met een dynamisch programma en waar een nieuw publiek welkom is. Deze ruimte werd in 2019 omgedoopt van Untitled naar MELLY door een diverse groep opkomende professionals in Rotterdam in samenwerking met de gemeenschap tijdens een collectief leer proces. Dit collectief bestond uit een diverse groep opkomende professionals in Rotterdam. Deze ruimtelijke en programmatische transformatie waren een eerste reactie op "An Open Letter to Witte de With," gepubliceerd in 2017 tijdens de ontwikkeling van "Cinema Olanda: Platform" door Wendelien van Oldenborgh en Lucy Cotter.
De naam 'Melly' verwijst oorspronkelijk naar het kunstwerk "Melly Shum Hates Her Job" van Ken Lum, dat sinds 1990 aan de gevel van ons gebouw hangt. Dit werk toont een glimlachende jonge vrouw van Aziatische afkomst in een kantoor, samen met de boodschap van de titel, getypt en geschaald in gelijke proporties. De hoofdpersoon, Melly Shum, is niet alleen het beeld geworden van een vrouwelijke antiheld uit de arbeidersklasse. Ze is ook gaan staan voor veerkracht en immigratie als wijdverspreide sociale ervaringen. Voor ons instituut hebben deze ideeën een scherpere intersectionele benadering van cultuur geactiveerd en ons gedwongen om meer inclusieve publieke betrokkenheid te bevorderen.
Onze naamsverandering erkent de urgentie om culturele narratieven die symbolisch sociale discriminatie in stand houden te bevragen. In die zin zien we de naamsverandering van de instelling als onderdeel van grotere gesprekken over dekolonisatie, representatie en dissonant erfgoed in Nederland en daarbuiten. Het feit, dat ons gebouw een voormalige school was, is inspirerend geweest voor ons initiatief tot naamsverandering. Het heeft ons eraan herinnert dat culturele instellingen de rol hebben om een leeromgeving te zijn.
Om deze redenen is het grotere doel van ons initiatief tot naamsverandering meer acceptatie, begrip en actieve integratie van een meerstemmige samenleving. Naast onze naamsverandering heeft het initiatief de afgelopen drie jaar ook geleid tot een aantal aanwervingen van personeel en directieleden, het opzetten van nieuwe vormen van publieksbetrokkenheid, teamtrainingen en beleidsontwikkeling. Meer details en informatie over onze naamsverandering kunt u hier lezen.
Geschiedenis
Opgericht in 1990 onder de naam Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst, heet ons instituut sinds 2021 Kunstinstituut Melly. Onder deze of gene naam hebben we gedurende ons hele bestaan onverschrokken commentaar geleverd op culturele vraagstukken door middel van tentoonstellingen, symposia, educatieve programma's, live evenementen en publicaties. Vanaf het begin hebben we ons bezig gehouden met ontwikkelingen in de hedendaagse kunst, zowel lokaal als wereldwijd, en deze ook geprovoceerd. Wij zijn responsief, innovatief en experimenteel. Samenwerking is de kern van onze activiteiten. Kunstinstituut Melly werkt zowel met een curatoren-team als met gastonderzoekers uit de hele wereld en biedt een dynamisch programma.
Onder een directeurschap dat om de drie tot zes jaar wisselt, vernieuwt de artistieke visie van ons instituut en haar programmerings-team zich voortdurend. Elke directeur van de instelling heeft bijgedragen tot het smeden van nieuwe definities binnen het creëren van tentoonstellingen. Elk van hen heeft ook de kans gekregen om zijn of haar persoonlijke stempel op het programma te drukken. De directeuren zijn achtereenvolgens: Chris Dercon van 1990 tot 1995; Bartomeu Marí van 1996 tot 2001; Catherine David van 2002 tot 2004; Hans Maarten van den Brink, interim-directeur van mei 2004 tot april 2006; Nicolaus Schafhausen van 2006 tot 2011; Defne Ayas van 2012 tot 2017; en, sinds 2018, Sofía Hernández Chong Cuy.
Ons instituut heeft een rijke traditie in het geven van opdrachten voor nieuwe werken, installaties en performances. Hier hebben kunstenaars hun grenzen verlegd door op verschillende schaalniveaus te werken en door nieuwe media te verkennen. We hebben talrijke niet-Europese kunstenaars geïntroduceerd in de Nederlandse en Europese kunstscene, en we staan bekend om het ontvangen van internationaal gerenommeerde kunstenaars voor hun eerste solotentoonstellingen of retrospectieven, waaronder Ken Lum (1990), Hélio Oiticica (1992), Frederick Kiesler (1997), David Lamelas (1997), Meschac Gaba (2001), Yto Barrada (2004), Saâdane Afif (2008), Cosima von Bonin (2011), Qiu Zhijie (2012), AA Bronson (2013), en Cecilia Vicuña (2019).
De laatste jaren zijn we ons gaan toeleggen op de praktijk en het bevorderen van collectief leren. Het doel hiervan is om aannames over hedendaagse kunst en cultuur ter discussie te stellen, en nieuwe interpretaties van artistieke vraagstukken en hun sociale context aan te moedigen. Met dit in het achterhoofd presenteren we toonaangevende denkers en invloedrijke makers en interpretatoren van hedendaagse kunst en cultuur, hoe onbekend ze op dit moment ook zijn. We hebben ook de kunstcanon vooruitgeholpen en invloed uitgeoefend op makers en denkers via onze wijd verspreide en formaatbepalende publicaties.
Het vier verdiepingen tellende gebouw van Kunstinstituut Melly is gelegen aan de Witte de Withstraat in de Rotterdamse wijk Cool. Ons gebouw is oorspronkelijk gebouwd in de jaren 1870 als een meisjesschool. Toen we in 1990 in dit gebouw onze intrek namen, organiseerden en presenteerden we tentoonstellingen op de bovenste twee vrije verdiepingen. De eerste verdiepingen van het gebouw werden al die tijd door een school bezet. De school is uiteindelijk verhuisd, maar binnen Kunstinstituut Melly blijven we onze locatie beschouwen als een plek waar geleerd wordt. Onze tentoonstellingsruimtes beslaan twee verdiepingen op de bovenverdieping. Op de begane grond is onze multifunctionele ruimte, die we gebruiken voor tentoonstellingen en evenementen, een cantina en een boekwinkel. We noemen het simpelweg MELLY.
Kunstinstituut Melly deelt een gedeelte van de begane grond met TENT, de tentoonstellingsruimte van CBK Rotterdam. Op de eerste verdieping bevinden zich onze kantoren en een leegstaande ruimte die we het Auditorium noemen. We delen een tentoonstellingsruimte voor ons gezamenlijke langetermijnproject Rotterdam Cultural Histories.
Deze website publiceert het programma van Kunstinstituut Melly vanaf januari 2021, het moment dat de hernoeming van het instituut van kracht werd. De website fkawdw.nl is intact gebleven en dient als een prachtig geïllustreerd archief van de activiteiten van het instituut gedurende de eerste drie decennia, van 1990 tot 2020. Op de website change.wdw.nl is het initiatief tot naamsverandering van het instituut, dat in 2018 formeel van start is gegaan, geleidelijk aan vastgelegd. In 2020, tijdens de eerste lockdown om de Covid-19 pandemie in te dammen, creëerden we een digitale strategie en een online platform, dat tot op de dag van vandaag beschikbaar is: offsite.wdw.nl.
We nodigen u uit om u aan te melden voor onze nieuwsbrief en om onze activiteiten te volgen via Instagram, Facebook, en Twitter. Als u per post onze prachtig ontworpen gedrukte uitnodigingen wilt ontvangen, kunt u zich aanmelden voor ons lidmaatschapsprogramma.
Archief
Het Archief van Kunstinstituut Melly richt zich op de tentoonstellingsgeschiedenis en de activiteiten van onze instelling van 1990 tot heden. Een aantal afbeeldingen, documenten, efemera, en audio- en beeldmateriaal in het Archief zijn gedigitaliseerd. Terwijl het documenteren en archiveren een vast onderdeel is van onze projectplanning, werd het Archief in 2016 systematisch georganiseerd. Ons archief is een waardevolle bron van informatie voor vele kunstprofessionals, onderzoekers, docenten en studenten die willen leren van de inhoud en de processen achter onze uitgebreide evenementen en tentoonstellingsprogramma's.
Als u geïnteresseerd bent in het maken van een afspraak voor toegang tot ons Archief, neem dan contact met ons op. We heten u van harte welkom.
Als u nieuwsgierig bent naar onze recente programmageschiedenis, dan bent u op de juiste website. U kunt hier ook een aantal publicaties vinden die wij in de loop der jaren hebben uitgebracht: sommige daarvan kunt u gratis als PDF downloaden; andere zijn te koop; weer andere zijn uitverkocht maar kunnen in ons Archief worden geraadpleegd. Op de website fkawdw.nl vindt u informatie over onze activiteiten van 1990 tot 2020, toen onze instelling nog Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst heette.
Deze interne projecten richten zich op onze institutionele- en tentoonstellingsgeschiedenis:
- De publicatie "20+ Years. Witte de With" (2012) documenteert de eerste twee decennia van de activiteiten van de instelling.
- De door kunstenaars samengestelde tentoonstelling "WERE IT AS IF. Beyond An Institution That Is" (2016) van Bik van der Pol, inclusief de bijbehorende publicatie, ontwikkeld in het kader van het vijfentwintigjarig bestaan van de instelling.
- De publicatie Tools voor Collectief Leren gaat in op het initiatief tot naamsverandering van het instituut, waaronder de hernoeming van Witte de With tot Kunstinstituut Melly. Download de introductie hier.
We moedigen u ook aan om de volgende projecten, die zich hebben gericht op het activeren van ons archief, te bekijken: over een project uit 1990 van Jef Geys, getoond in 2018; over een openbaar kunstproject uit 1992 van John Ahearn en Rigoberto Torres, getoond in 2018; over het langetermijnproject Contemporary Arab Image Representations uit 2002-2003 van Catherine David, getoond in 2019; over Ken Lum's Melly Shum Hates Her Job, gepresenteerd in 2019 - 2020; over Constant's New Babylon, getoond in 2021 - 2022.
Een aantal studenten en onderzoekers hebben artikelen of dissertaties geschreven over onze instelling en over vroegere of huidige programma's en activiteiten. Als u een van hen bent en ons de bibliografische referentie van uw artikel of proefschrift wilt meedelen en ter beschikking wilt stellen, hetzij als gedrukt exemplaar voor ons archief, hetzij als PDF voor ons archief en/of om het publiekelijk beschikbaar te stellen op deze website, stuur ons dan een e-mail.
Jaarverslagen
Download ons jaarverslag voor 2022 hier, en bekijk hier die van 2021 en 2020.
Oudere jaarverslagen, vanaf 2019 en eerder, zijn hier gearchiveerd.
Bekijk hier het standaardformulier publicatieplicht.
Team & Raad van Toezicht
Emilia Aivazian
Educatie Coördinator
Rachel Carey
Boekhouder
Laura van den Enden
Hospitality Coördinator
Paul van Gennip
Adjunct-directeur
Rosa de Graaf
Curator Tentoonstellingen & Kunstopdrachten
Kobus Gubbels
Interim Sociale Media Coördinator
Sofía Hernández Chong Cuy
Directeur
Nidhi Joshi
Stagiair Development
Jessy Koeiman
Curator Collectief Leren
marjolijn kok
Archivaris
Angélique Kool
Directieassistent
line kramer
Hoofdvoorbereider & IT Toezichthouder
Jeroen Lavèn
PR & Communicatie Manager
Shana Lewis
Producer
Pilar Mata Dupont
Producer
Alexis Medina Trejo
Stagiair Onderzoek & Programma's
Simon Mensger
Fellow
Julija Mockute
Assistant Curatoren
Sarah van Overeem-van der Tholen
Development Manager
Yusser Salih
Assistent Publicaties
Wendy van Slagmaat-Bos
Coördinator Tentoonstellingen en Publicaties
Erik Visser
Assistent Boekwinkel
Liza Wolters
Interim PR & Communicatie Manager
Vivian Ziherl
Manager Onderzoek & Programma's
Raad van Toezicht
Fariba Derakhshani
Timme Geerlof
Yolande Zola Zoli van der Heide
Annet Lekkerkerker (voorzitter)
Annuska Pronkhorst
Yin Yin Wong
Extern
Nienke Stuijt, onderdeel van VIE People, ondersteunt ons tijdelijk op het gebied van personeelszaken.
Patricia de Weichs de Wenne ondersteunt ons tijdelijk als interim manager.
Art Mediators
Ezgi Aktuğ, Nurdan Arioz, Maud Berden, Lisa Diederik, Lotte van Dooremalen, Epril Gerber, Edmund Gibson, Sem ten Haaf, Raffaella Huizinga, Berdan Kaplan, Maria Mombers, Saroja Lien de Robles, Sabrina Schoop, Kirti Soekaloe, Nabil Tkhidousset, Ilidia Medina, Emmelie Mijs, Bram Verhoef, Gino van Weenen, Roos Wijma, Jo Willoughby en Femke van Zanten
Hospitality team
Silvia Arenas, Nathan Bastien, Rabin Huissen, Franklin Lopes, Shearey Pinas, Elvis Rot, Marika Vandekraats, Gino van Weenen en Karin Westendorp
Installatie tentoonstellingen
Ties Ten Bosch, Jonathan den Breejen, Carlo van Driel, Barbara Helmer, Folke Janssen, line kramer, Judy van Luyck, Sandro Setola en Hans Tutert
Technische ondersteuning
Jonathan den Breejen, Gabi Dao, Vincent Denieul, Merijn van Ham en line kramer
Neem contact met ons op
Als u contact wilt opnemen met een van onze teamleden, aarzel dan niet om ons een e-mail te sturen. Uw correspondentie zal worden doorgestuurd naar de persoon die u aangeeft.
Steun
Kunstinstituut Melly wordt ondersteund door de Gemeente Rotterdam en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in Nederland. Verdere ondersteuning wordt geboden door Ammodo, Stichting Droom en Daad en de Hartwig Foundation.
Wij danken de volgende partners voor hun steun aan het programma in 2023: Fonds 21, Frame Finland, Goethe Instituut Rotterdam, IASPIS, ifa (Institut für Auslandsbeziehungen), Institut français NL, Mondriaan Fonds, OUTSET Netherlands, Stichting Elise Mathilde Fonds, Stichting Stokroos, Stichting Verzameling van Wijngaarden-Boot, Terra Foundation en anoniem.
Daarnaast worden onze activiteiten ondersteund door stichtingssubsidies, projectsponsoring, individuele donaties en inkomsten uit entreekaarten, verkoop en evenementen. Wij moedigen u aan om een bijdrage te leveren.
Vacatures
Kunstinstituut Melly is een springplank geweest voor veel hedendaagse kunstenaars en kunstprofessionals. Het is hier waar veel opkomende curatoren, schrijvers en pedagogen hun eerste institutionele ervaring opdeden, en waar ze een betekenisvolle kans vonden om hun werk of ideeën te ontwikkelen. Kunstinstituut Melly houdt zich aan de Governance Code Cultuur, de Fair Practice Code, en de Code Culturele Diversiteit en Inclusie.
Vacatures
Momenteel zijn er geen vacatures bij Kunstinstituut Melly.
Stages
We bieden betaalde stages voor startende kunstprofessionals en studenten in het voortgezet en hoger onderwijs. Deze stages zijn een kans om werkervaring op te doen in curatorieel onderzoek, tentoonstellingsproductie, kunsteducatie en communicatie. Stages zijn voor een periode van vier tot zes maanden; en voor een periode van één tot drie maanden voor internationale aanvragen (buiten de EU). Om in aanmerking te komen voor een stage, stuur je je CV samen met een sollicitatiebrief van één pagina, naar applications [at] kunstinstituutmelly.nl, met als onderwerp "Stage".
Kunstinstituut Melly is momenteel op zoek naar een stagiair op het gebied van Educatie en Interpretatie.