Deelnemers
Curators
Netwerk

De tentoonstelling hygrosummons (iter.02) van Simnikiwe Buhlungu transformeert het gebouw van Kunstinstiuut Melly in een poreuze, reagerende plek. Simnikiwe roept het water feitelijk op om te laten zien hoe kennis, geschiedenis en ecologie circuleren en samenkomen. De waterplassen worden niet gezien als een onbelangrijk detail, maar als een plek van ophoping, tegenstrijdigheid en samenhang. Zoals ze zelf zegt: "Het werk verruimt ons alledaagse begrip over hoe water circuleert via luchtvochtigheid, damp en plassen, door opnieuw te kijken naar de complexiteit van dit proces en wat dit ons kan vertellen over hoe kennis wordt geproduceerd en verspreid."
Haar nieuwe werk strekt zich uit over meerdere verdiepingen van ons gebouw – van de kelder tot het dak. De installatie brengt watermonsters samen die zijn verzameld uit plassen in Rotterdam, Italië en Zuid-Afrika. Deze worden aangevuld met sculpturale snaarinstrumenten (citers) die reageren op luchtvochtigheid; materialen trekken in de loop van de tijd krom, gaan lekken of verschuiven. Ook geluid wordt gevormd door de luchtvochtigheid van het gebouw – het wordt geabsorbeerd en verandert erdoor.
Door de tentoonstelling heen reageert de kunstenaar op de architectuur van dit gebouw. Waterplassen weerspiegelen de schuine helling van het scheve dak. Aan het ventilatiesysteem zijn ventilatieopeningen toegevoegd—geproduceerd met klei verzameld in Rotterdam en ondergrondse waterplassen uit Salse di Nirano (Italië). Schetsen van de voormalige gebouwbeheerder verschijnen opnieuw, ditmaal in de vorm van speciaal ontworpen merchandise. Simnikiwe "denkt met het gebouw mee", zoals ze zelf zegt. Ze beschouwt de opvallende kenmerken van het gebouw als ruimte voor afstemming, terwijl we op dit moment bezig zijn met een bouwkundige transitie naar een duurzamere infrastructuur. In haar installaties waarin geluid, beeldhouwkunst en publicaties samenkomen, spoort ze systemen op die kennis tot stand brengen, en die onzichtbaar zijn of over het hoofd worden gezien.
"Universele fenomenen worden op verschillende plaatsen ervaren, en onder verschillende omstandigheden. Wat op de ene plaats gebeurt, kan ook op een andere plaats gebeuren, maar het ziet er anders uit, heeft een andere betekenis, of wordt anders beleefd. Wat kunnen die verschuivingen ons vertellen?"
Dit project werd mede-geproduceerd door Chisenhale Gallery in Londen, waar in 2024 de eerste iteratie van de tentoonstelling te zien was. Bij het werk verschijnt haar nieuwe publicatie: besides Puleng; dontsa-ring and roving preoccupations (2024), mede-uitgegeven door Chisenhale Gallery & Mousse Publishing en te koop in onze boekwinkel op de begane grond.