Strings of Life / Pattern of Exploitation
13:00–18:00
Kom op donderdag 23 januari naar de groepstentoonstelling Strings of Life/Patterns of Exploitation van twaalf studenten van de Willem de Kooning Academie! Geïnspireerd door werk en werkwijze van Cihad Caner en Nolan Oswald Dennis, wiens stukken momenteel te zien zijn in Kunstinstituut Melly, verdiepen zij zich in onderwerpen als verhalen vertellen, herinnering, cultureel erfgoed of cycli van uitbuiting. De toegang is gratis!
Strings of Life
Strings of Life onderzoekt de banden die ons binden en de verhalen die we met ons meedragen. Geïnspireerd door Cihad Caners benadering van verhalen vertellen en naspelen, reflecteren de kunstenaars op hoe geheugen, identiteit en cultureel erfgoed vorm geven aan individuele en collectieve ervaringen en de verhalen die we doorgeven. Door middel van verschillende media nodigt de tentoonstelling de kijker uit om na te denken over de veerkracht, transformatie en gedeelde connecties die ons leven en de verhalen die we doorgeven bepalen.
Ana-Maria Cretu reflecteert op geërfde sociale hiërarchieën en DNA met behulp van borduurwerk, terwijl Ottavia Natoli comics gebruikt om zorg opnieuw te verbeelden als zowel een persoonlijke als collectieve ervaring. Sofie Waas belicht de vergeten geschiedenis van de Nederlands-Indonesische cultuur door middel van maskers geïnspireerd op traditionele poppenshows, en Gaia Trouwborst brengt de emotionele landschappen van Rotterdam in kaart door middel van aquarel schilderijen. Eva Schelvis onderzoekt de spanning tussen het moderne leven en onze prehistorische hersenen door middel van een serie olieverfschilderijen. Elvin Eldho fotografeert de hybride identiteiten van Maleisiërs in Delft, terwijl Kees Stapel religieuze dogma's bekritiseert terwijl hij met verhalen en collages reflecteert op geloof en trauma.
Samen nodigen deze werken de kijker uit om na te denken over de zich ontwikkelende verhalen die ons leven bepalen en de verbanden die generaties lang standhouden.
Patterns of Exploitation
Patterns of Exploitation onderzoekt systemen die onze wereld vormgeven - culturele, technologische, historische en economische structuren - ontworpen om te beïnvloeden, te controleren en uit te buiten. Deze tentoonstelling verkent cycli en tegenstrijdigheden binnen deze systemen en legt privileges, ongelijkheden en collectieve ervaringen bloot.
Remy de Boysère visualiseert en bekritiseert de commodificatie en privileges in het voetbal, terwijl Madelief Verbij collage gebruikt om de normalisering van uitbuitende reclame gericht op kinderen te satiriseren. Simon Mensger onthult de door winst gedreven transformatie van landgebruik in Limburg door middel van foto's en linosneden, en Christina Akel gebruikt tekeningen om na te denken over hoe uitbuiting in hun thuisland, Syrië, mentale vervreemding en een constante staat van nostalgie bevordert. Nico Collier ondervraagt de uitbuitende mechanismen van korte video platforms door middel van belichaamd onderzoek, gevisualiseerd in een video-installatie.
Deze perspectieven sluiten nauw aan bij het werk van Nolan Oswald Dennis in Kunstinstituut Melly, die uitbuitende patronen onderzoekt door verborgen structuren en koloniale ontginnings praktijken in zowel archeologie als geologie bloot te leggen. Net als Nolan willen we kennis- en machtssystemen belichten en opnieuw verbeelden.