Deelnemers
Curators
Netwerk
- Insite (Commonplaces)
De solopresentatie geo-logics van Nolan Oswald Dennis bestaat uit twee belangrijke recente werken:, Specifications for a Reverse Archaeology (2022-2023) en Isivivane/Superpositions (2022-2023).
Nolan houdt zich in zijn werk bezig met de verborgen structuren die ons sociale en politieke voorstellingsvermogen bepalen en die zich uitstrekken over meerdere gebieden (technisch, spiritueel, economisch, psychologisch, enz.). Hij ontwikkelt alternatieve systemen, zogeheten geo-logics. Deze geo-logics sluiten aan op actuele discussies over het herstellen van de omstreden koloniale erfenis van wetenschapsmusea. Ze werpen de vraag op of een niet-imperialistische en helende benadering van dergelijke museumcollecties wellicht andere sferen, andere mogelijkheden en andere potentiële geschiedenissen aan het licht zou kunnen brengen. Nolan bevraagt daarbij onder meer de onderzoeksdiscipline archeologie, die nauw gelieerd is aan andere praktijken van (grondstof) winning zoals gebruikelijk binnen koloniale praktijken.
In Specifications for a Reverse Archaeology onderwerpt Nolan de Mapungubwe-collectie van de Universiteit van Pretoria (Zuid-Afrika) aan een ‘omgekeerde archeologisch’ onderzoek. Daarvoor brengt hij veranderingen aan in de archeologische instrumenten, structuren en technologieën, zodat ze toegerust zijn voor radicalere paden. Omgekeerde archeologie weigert het verleden te behandelen als een bron die gewonnen moet worden (uit de aarde). Het is eerder een manier om de gewelddadige omgang met het geheugen en de aarde bloot te leggen, en kennis te produceren als voorbereiding op een praktijk die op een niet nader omschreven moment zal plaatsvinden.
De installatie bestaat uit een film, lichtbakken met tijdkaarten, een set kijkstenen en zitplaatsen als reactie op de mislukte opgravingen, gouden artefacten, onderzoeken, misinterpretaties, symboliek van metaalerts, mythologieën, en materiële en spirituele geschiedenissen rond de heilige heuvel en de oude hoofdstad van de prekoloniale staat Mapungubwe.
Specifications for a Reverse Archaeology werd geselecteerd door het Commissioning Committee 2021/23 en aangekocht via het Hartwig Art Production | Collection Fund. Vervolgens zal het aan de Nederlandse staat worden gedoneerd en als integraal onderdeel van de nationale Rijkscollectie beschikbaar zijn voor organisaties binnen en buiten Nederland.
Isivivane/Superpositions verkent de politieke en spirituele geschiedenis van het Zuid-Afrikaanse land als een noodzakelijk kader om onze planeet tegemoet te treden, te begrijpen en te transformeren. Het werk is geïnspireerd op de gesprekken die de kunstenaar voortdurend voert met geologen en curatoren van geologische musea. Voor Nolan zijn onteigening, racialisering en restitutie belangrijke onderdelen van de manier waarop we op geologische schaal kunnen nadenken over de wereld die planetaire wetenschap staat ook wel bekend als reparatie. Door de inzet van digitale en fysieke simulaties van geologische objecten kan dit werk functioneren als een platform waarop het publiek collectief een weg naar een andere wereld kan aanleren.
Met de term 'superpositions' beschrijven geologen een verticale opvatting van tijd. In geologische termen is diepte een maat voor duur, naar beneden gaan is een beweging door de ruimte en in de tijd. Een superpositie is ook iets boven op iets anders plaatsen. De opeenstapeling van rotsen en ander materiaal is daarom ook een opeenstapeling van tijd (en andere immateriële zaken).
'Isivivane' is in Zoeloe het woord voor een stapel stenen die een belangrijk punt in het landschap markeert. Het is ook het woord voor ‘een bijdrage leveren’ of ‘samenwerken’.
Isivivane/Superpositions maakt deel uit van een opdracht die werd mogelijk gemaakt door INSITE via COMMONPLACE, een project dat plaatsvindt tussen Mexico, Zuid-Afrika en Peru.
Deze solotentoonstelling van Nolan maakt deel uit van de serie First Double 1 & 2. Die titel is ontleend aan een album van de Zuid-Afrikaanse muzikanten Madala Kunene, Baba Mokoena en Sibusiso Mndaweni. In hun songteksten verbinden zij gebeurtenissen en thema’s met elkaar die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben – zoals een moeder die naar de markt gaat, een vader die een renbaan bezoekt en anti-koloniale verzetsliederen. Op die manier worden er diepere verbanden weergegeven die er bestaan tussen het dagelijks leven en bredere sociaal-politieke thema's. In vijf solotentoonstellingen worden onder de titel First Double 1 & 2 uiteenlopende maar onderling verbonden onderwerpen verkend, waaronder spirituele technologieën, ontginning van mineralen, landgerelateerde kwesties, queer kosmologieën en het herinneren van historische gebeurtenissen. Behalve van Cihad Caner zijn in de serie First Double 1 & 2 solotentoonstellingen te zien van Cihad Caner, Jabu Arnell, Luana Vitra en Sara Sejin Chang (Sara van der Heide).