NL EN

Music for My Oma

Gratis toegang

Een line-up van concerten en geluidsperformances georganiseerd door Kunstinstituut Melly in samenwerking met het Amarte Fonds, als onderdeel van het 'Melly X Amarte' geluidskunst- en muziekprogramma. Het programma werd geinitieerd in september 2023 met een open oproep voor bestaande of nieuw voorgestelde muziek of geluidswerken geïnspireerd door grootmoeders of voorouderlijke kennis. Dit is de line-up van optredens die plaatsvinden van 8-10 december 2023 in de galerijen en ruimtes van Kunstinstituut Melly.

Vrijdag 8 december, 17 – 21 uur

18 uur
Channa Boon, Khachapuri

Channa Boon zal een 20 minuten durend geluidsstuk spelen met 64 keramieken, elk in de vorm van Khachapuri, een traditioneel Georgisch brood. Boon co-creëert met het 'Acoustic Body', een term die ze bedacht om een ervaring van aanwezigheid en energie in het levenloze en onhoorbare aan te duiden. Hoewel haar familie alle gesprekken over de doden aan banden legt, heeft Boon haar grootmoeder altijd gevoeld als een aanwezigheid, een die sterk, liefdevol en ondersteunend is; in die zin wordt dit stuk ook voor haar opgevoerd.

19 uur
Elsa van der Linden, In binnen in

Elsa van der Linden geeft een soloset waarin ze op zoek gaat naar de meerstemmigheid van haar zelf. Ze vraagt zich af of ze op de jonge versie van haar grootmoeder lijkt, of haar moeder kenmerken van haar overgrootmoeder heeft, of haar moeder vertegenwoordigd wordt in de toekomstige generatie.. Als saxofoniste kan Van der Linden maar één toon tegelijk spelen, maar door middel van improvisatie, grafische partituren en performatieve objecten onderzoekt ze hoe ze met zichzelf in overeenstemming kan komen.

19:30 uur
Cosmic Bride, A performance in _____

Natalia Kharetskaya: stem, lichaam, sensoren
Tomas Valečka: geluidstechnicus
Raz van Isac: beeldend kunstenaar

Cosmic Bride, de artistieke act van Natalia Kharetskaya, presenteert A performance in _____, een meeslepende ervaring van 30 minuten. Het stuk wordt omschreven als '3D audio' en benadrukt de setting om het publiek te verwelkomen in de muziek zelf, opgevat als een stuk sonische architectuur. Het publiek kan rondlopen en de muziek ruimtelijk horen en voelen, terwijl deze zich boven hun hoofd en achter hun rug afspeelt. Door middel van draagbare sensortechnologie verandert Cosmic Bride het geluid van zowel haar eigen stem als het begeleidende strijkkwartet.

20 uur
Het Duo Leve: Jasperina Verheij and Mathilde Lettinga

Voeren composities uit door:
J. Dowland (1563-1626) / J. van Eyck (1589-1657) - Flow my Tears
L. Malossi (1996) - RUZIE (2023)
E. Beunk (1999) - Vacuüm (2023)
G. Jacob (1895-1984) - Flow my Tears

Jasperina Verheij en Mathilde Lettinga voeren een reeks composities uit tussen de jaren 1500 en nu, en delen liederen die op elkaar voortbouwen door improvisatie en herinterpretatie. Een belangrijk onderdeel van het werk is een gedicht dat vroeger in de badkamer van Mathilde's grootmoeders huis hing; de poëzie sijpelt nu door in de muziek die beide artiesten spelen. Centraal in het stuk staat een intergenerationeel conflict dat voortkomt uit misverstanden en uiteindelijk op een emotionele en verbonden manier wordt opgelost.

20:30 uur
12 Tribes of Mars, Past Times​

Andrius Dereviancenko - saxofoon/fx
James McClure - trompet/fx
Azubike Onwuk- - basgitaar
Franky Douglas - gitaar
Dario Trapani - gitaar
Onno Govaert - drums

Tribes of Mars brengt hun originele muziek ten gehore in Kunstinstituut Melly. Afkomstig van verschillende leeftijdsgroepen en culturele, muzikale en geografische achtergronden - van improvisatie tot pop tot funk, van Afrika tot de Caraïben - zal de groep hun geluiden combineren tot een naadloze compositie. Tussen de nummers door zullen ze de akoestiek van de galerieruimte verkennen en deze live vermengen en bewerken met effecten. Ze dagen zowel de ruimtelijke dynamiek als het ritme van de luisteraars uit en zullen snelle stemmingswisselingen en verrassende uitbreidingen inbouwen om de luisteraars scherp te houden.

Zaterdag 9 december, 14 – 18 uur

17 uur
Melvin Moti, Rootless

Melvin Moti verlengt het idee van 'rootless voicing' - een term die nauw verbonden is met de pianostijl van jazzpianist Bill Evans - naar het idee van het wortelloze zelf. Generaties van (im)migratie in Moti's familie hebben een zekere wortelloosheid gecreëerd. Maar net als in de jazz, waar er geen foute noten op een piano bestaan, zodat elk akkoord, hoe wortelloos ook, een thuis heeft, ziet de kunstenaar het ontbreken van familiale wortels ook als een goed iets. Dat het nodig is om je aan te passen aan een nieuwe omgeving en zelf dingen uit tezoeken, stimuleert de vertrouwdheid met verandering. Voor My Oma voert Moti een stuk op dat begint met ruis en chaos, waaruit muzikale ideeën ontstaan. De elektronische muziek, variërend van agressief tot minimaal, zal een gevoel van ontheemding weerspiegelen.

17:30 uur
Peter Scherrebeck / Misty Superdeluxe, Hide my Face

Choreografie/Compositie/Uitvoering: Peter Scherrebeck / Misty Superdeluxe

Uitvoering:
Paca Faraus
Keramiek / Begeleiding:
Christin Johansson

Peter Scherrebeck / Misty Superdeluxe en Paca Faraus presenteren Hide My Face, een werk gebaseerd op een eigen ontwikkelde praktijk die hen 'Mouth Singing' noemt. Tijdens de uitvoering van een lied dat Scherrebeck schreef op weg naar Portugal, een reis door de moederlijke lijn en intergenerationele trauma's, nemen twee figuren verschillende posities in terwijl ze in elkaars mond zingen. Terwijl ze zingen, gebruiken hun lichamen elkaar als een resonantiekamer en worden ze vaten waar het verleden, het heden en de toekomst doorheen stromen. De performers worden vergezeld door een video-installatie in een keramische vaas, die een andere versie van de performance laat zien.

Zondag 10 december, 14 – 18 uur

15:30 uur
Maria Magdalena Kozłowska, COMMUNE

Voor My Oma brengt Maria Magdalena Kozłowska een selectie van liederen die ze schreef voor haar opera COMMUNE, bedoeld als eerbetoon aan haar eigen grootmoeder, die in het stuk verschijnt als een hybride tussen haarzelf en Rosa Luxemburg. In het werk leert de geest van een communistische grootmoeder jonge musici hoe opera gebruikt kan worden als een vorm van verzet.

16 uur
Eveline Ypma, 10

Eveline Ypma deelt een nieuw ambient compositie dat haar grootmoeder herdenkt, die in februari van dit jaar overleed. Op zoek naar plekken waar haar oma geluk heeft gevoeld, werd Ypma aangetrokken tot de strandcamping waar haar oma met het gezin tien jaar lang elke zomer vakantie vierde. Het stuk 10 van Ypma is gemaakt langs de route van de ingang van de camping naar de zee - een tocht die haar oma vaak maakte - en combineert lokale omgevingsgeluiden, instrumentale composities en zang. Het stuk duurt net zo lang als de wandeling, 17 minuten.

16:30 uur
Gabriel de Oliveira, Where Dona Nina Saw The Fire​

Gabriel de Oliveira: 8-snarige gitaar, elektronica, zang
River Adomeit: contrabas, zang
Zenzele Mthembu-Salter: elektrische bas, zang
Beatrice Sberna: zang

Gabriel de Oliveira presenteert een nieuw werk gemaakt in opdracht die laat zien hoe de muzikaliteit die is ingebed in het leven, de strijd en de omgeving van zijn grootmoeder Nina de weg heeft vrijgemaakt voor zijn eigen creativiteit, met als doel een brug te slaan tussen hun tijdlijnen. De serie nieuwe composities verzamelt liedjes, spoken word, instrumentale partituren en samples van Nina's spraak, uitgevoerd en gearrangeerd door een klein, voornamelijk akoestisch ensemble. Veel van het materiaal is vertaald van een spontane geluidsopname van een interview met Nina, gemaakt door de kunstenaar in 2021 tijdens een bezoek aan zijn vaders geboortestad Guarulhos, Brazilië. De opname legt niet alleen Nina's verhalen vast, maar ook de organische en dagelijkse geluiden van haar huishouden. Vertrekkend vanuit deze sonische informatie gebruikt de Oliveira in zijn werk songwriting, regionale Braziliaanse ritmes en koorzang. De serie verbeeldt de ruimten van de verhalen van zijn grootmoeder en brengt de geografie van haar leven sonisch in kaart.

17:30 uur
Mallet Collective speelt Keiko Abe, grootmoeder van de marimba

Mallet Collective speelt werken gecomponeerd door Keiko Abe, de 'grootmoeder van de marimba'. Abe, een Japanse marimbaspeelster en componiste, die de marimba uitvond zoals we die nu kennen, maakt muziek die altijd een connectie heeft met de natuur en rituelen. Haar muziek is een grote inspiratiebron voor Mallet Collective, dat met haar heeft gewerkt en opgetreden in Japan. Het collectief put ook uit het werk van andere componisten die voortborduren op Abe's unieke stijl. Inspelend op Abe's wens om haar publiek uit te breiden en haar werk te behouden, maakt Mallet Collective, als 'kleinzonen van Abe', graag muziek in gesprek met haar nalatenschap.

Deelnemers

Netwerk

Series

Ondersteund door

Amarte Fonds

Verwante items

back