Persbericht - Spirit Faith Grace Rage
Kunstinstituut Melly opent de eerste Europese tentoonstelling van Marilyn Nance: Spirit Faith Grace Rage
Rotterdam, Nederland – Kunstinstituut Melly opent op 13 december 2025, de eerste Europese tentoonstelling: Spirit Faith Grace Rage van de in Brooklyn gevestigde fotograaf en archivaris Marilyn Nance. De tentoonstelling, die vijf decennia omvat, laat Marilyn’s toewijding zien aan het vastleggen van het leven binnen de Afrikaanse diaspora en het beheren van persoonlijke archieven als essentiële bronnen van historische kennis. De tentoonstelling toont een selectie van foto's, aangevuld met geluidsfragmenten die door Marilyn zijn verzameld en door kunstenaar en technoloog Ali Santana zijn samengebracht.
Marilyn Nance is tweemaal finalist geweest voor de W. Eugene Smith Award in Humanistic Photography. Haar werk is opgenomen in belangrijke openbare collecties, waaronder het Brooklyn Museum of Art, het Art Institute of Chicago, MoMA, het Smithsonian American Art Museum, het Schomburg Center for Research in Black Culture, het Virginia Museum of Fine Arts en de Library of Congress. Haar foto’s zijn bovendien verschenen in tal van publicaties, waaronder The World History of Photography, History of Women in Photography en The Black Photographers Annual.
Het samenbrengen van vijf decennia werk
Marilyn Nance begon op achttienjarige leeftijd foto’s te maken van het dagelijkse leven in New York City. Op drieëntwintigjarige leeftijd reisde ze als technisch medewerker mee met de Amerikaanse delegatie naar FESTAC’77, the Second World Black and African Festival of Arts and Culture in Lagos, Nigeria, waar ze een van de meest levendige visuele verslagen van deze Pan-Afrikaanse bijeenkomst maakte. Het fotoarchief dat Marilyn tijdens FESTAC’77 maakte, is gepubliceerd in het boek Last Day in Lagos (2022), samengesteld door Oluremi C. Onabanjo. Na FESTAC’77 zette Marilyn haar werk voort met dezelfde aandacht en toewijding, waarbij ze beelden maakte van historische gebeurtenissen, familietradities, gemeenschapbijeenkomsten, reizen en intieme alledaagse momenten.
Tijdens het onderzoeken en ordenen van haar fotoarchief begon Marilyn de titel Spirit Faith Grace Rage te gebruiken om haar werk, verspreid over tijd en ruimte, met elkaar te verbinden. Marilyn ziet Spirit als de onderliggende energie van een gebeurtenis; Faith als het vertrouwen dat alles bijdraagt aan het grotere geheel; Grace erkent de spiraal van de tijd en de schoonheid, liefde en vreugde die in het alledaagse aanwezig zijn; Rage is de geaccumuleerde energie die zich manifesteert en ons vooruit helpt.
In deze tentoonstelling vormen de door Marilyn zorgvuldig geselecteerde foto’s een samenhangend geheel van tijdloze gebaren, waarin reünies, rituelen, omhelzingen, dans, podia, straat- of kerkscènes, demonstraties en huiskamers met elkaar worden verbonden. Geluidsfragmenten die Marilyn in de loop der jaren verzamelde en die zijn samengesteld door kunstenaar en technoloog Ali Santana, doordringen de tentoonstellingsruimte met de sociale en intieme sferen waaruit de beelden voortkomen.
Deze ideeën vormen de kern van de tentoonstelling, waarin foto’s samenkomen die tijd, plaats en sociale context overstijgen, en zo de verbindingen blootleggen tussen het leven van Afro-Amerikanen, de Afrikaanse diaspora en wereldwijde geschiedenissen van verzet en viering.
Een visionair in de digitale archiveringsbeweging
Marilyn Nance bouwde actief online infrastructuren voor haar werk, nog voordat digitale archieven de norm werden. Sinds 1995 fungeert haar website soulsista.com als een publiek toegankelijk platform, terwijl haar sociale media, met name @marilyn.nance en @festac77archive, haar werk voortdurend actualiseren en in context plaatsen voor een nieuw publiek.
Door regelmatig contact te onderhouden met de mensen die ze fotografeert, en met onderzoekers die extra inzichten kunnen bieden, laat Marilyn zien hoe een archiveringspraktijk kan groeien vanuit gemeenschapsuitwisseling in plaats van vanuit institutioneel gezag.
Kunstinstituut Melly en Marilyn Nance erkennen de essentiële bijdragen van Ashlyn Diaz (Archive Fellow), Ali Santana (Exhibition Technologist), en RaFia Santana (Exhibition Technologist) voor zowel de tentoonstelling als het voortdurende beheer van het Marilyn Nance Archief.
Fotografie ©️ Marilyn Nance c/o Pictoright Amsterdam 2025
De tentoonstelling wordt ondersteund door de Hartwig Foundation en de Netherlands-America Foundation.