Maak kennis met de Jury: de Behind The Lens Award
The MELLYs Awards 2025
Kunstinstituut Melly is trots om de jury bekend te maken voor de Behind the Lens Award (voorheen de Berry Koedam Award), onderdeel van de eerste editie van The MELLYs, die plaatsvindt op donderdag 27 november 2025 in Arminius in Rotterdam. The MELLYs, bedacht ter gelegenheid van het 35-jarig jubileum van Kunstinstituut Melly, erkent en eert de vaak onzichtbare personen die met hun expertise, creativiteit en toewijding het kunst-ecosysteem in stand houden.
De Behind the Lens Award
De Behind the Lens Award is een onderscheiding voor een beeldmaker met expertise in het documenteren van kunst, tentoonstellingen en kunstgemeenschappen, met de focus op Nederland. Beeldmakers worden genomineerd door een groep van ongeveer 30 kunst- en museumprofessionals, kunstenaars en redacteuren van tijdschriften en kranten uit het hele land. Geselecteerde genomineerden dienen een portfolio in ter beoordeling.
De prijs werd mogelijk gemaakt door de RAM Foundation van 2021 tot 2023 en wordt vanaf 2024 mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds. De prijs bedraagt € 25.000 en erkent de cruciale rol van beeldmakers in het vormen van de manier waarop kunst wordt gezien, herinnerd en begrepen.
Andere prijscategorieën
Naast de Behind the Lens Award omvat The MELLY's nog twee andere categorieën, elk met een prijs van € 25.000:
Maker Behind the Maker Award
Eert de ambachtslieden, makers en producenten die met hun vakmanschap artistiek werk mogelijk maken.
Visionary 010 Award
Erkent culturele leiders uit Rotterdam die met hun initiatieven het artistieke leven van de stad vormgeven.
Maak kennis met de jury: Behind the Lens Award
De jury van de Behind the Lens Award beschikt over expertise op het gebied van fotografie, publicaties en de artistieke praktijk, zodat de prijs terecht gaat naar degenen die de manier waarop kunst wordt gedocumenteerd, gedeeld en herinnerd, vormgeven.
Femke Rotteveel
Femke Rotteveel is een verbinder met een groot (inter)nationaal netwerk van culturele instellingen, fotografen, maatschappelijke organisaties, fondsen, (impact)investeerders en ondernemers. Ze studeerde als beta economisch-sociale geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, schreef haar scriptie in Londen en liep onderzoeksstage in Indonesië. Ze werkte tussen 1998 en 2006 als hoofd van de tentoonstellingsafdeling van World Press Photo en was verantwoordelijk voor organisatie en financiering van de 100 tentoonstellingen die jaarlijks wereldwijd plaatsvinden. Ze was vervolgens 8 jaar Hoofd Toewijzingen bij de Goede Doelen Loterijen waar ze verantwoordelijk was voor de verdeling van de opbrengst van de Postcode Loterij en Vriendenloterij aan goededoelenorganisaties, culturele instellingen en sociale ondernemingen. Ze verdeelde in deze rol meer dan 2,5 miljard euro. Sinds 2017 is Femke directeur bij FOTODOK, een presentatie-instelling in het centrum van Utrecht waar rond maatschappelijke thema’s fotografie projecten plaatsvinden om perspectief te verbreden of nieuwe inzichten te verschaffen. Naast de inhoudelijke programma’s van FOTODOK is de begeleiding van makers in hun ontwikkeling een kerntaak. FOTODOK is actief betrokken bij (inter)nationale talentenprogramma’s als Lighthouse, FUTURES en Intergalactica. Met de grote rol van beeld in de informatievoorziening, is het onze missie om het educatieve programma Begrijpend leren kijken in het vaste curriculum van het onderwijs te krijgen. Femke is sinds 2020 voorzitter van de HKU Awards, zit in diverse internationale jury’s, is als mentor betrokken bij diverse startup programma’s en is bestuurlijk actief bij organisaties als KLABU, Nationaal Vioolconcours en de Max Foundation.
Marieke Wiegel
Marieke Wiegel heeft meer dan vijfentwintig jaar ervaring in de culturele sector als manager en curator voor instellingen als World Press Photo (Amsterdam), Magnum Photos (Parijs), Institut Néerlandais (Parijs) en Nederlands Fotomuseum (Rotterdam). Momenteel is zij artistiek directeur van de Stichting Grote Kerk Breda, een 14e-eeuws rijksmonument, waar zij zowel het beheer van de locatie als een hoogwaardig programma op het gebied van hedendaagse kunst en fotografie verzorgt. In 2023 was zij fotocurator voor SPARK Art Fair en is zij bestuurslid van de Biënnale voor Hedendaagse Kunst van Saint Catherine Valley, evenals adviseur van de Mondriaan Stichting.
Wiegel is gespecialiseerd in fotografie, maar heeft ook uitgebreide kennis van hedendaagse kunst en grafisch ontwerp. In de loop der jaren heeft ze tentoonstellingen samengesteld, waaronder Guido Geelen – TRANS-FORMED (2025), Maria Roosen – RE-BELLE (2024), Rosângela Rennó – ENCOUNTERS (2024), Newsha Tavakolian – Space to Breathe (BredaPhoto 2022), Charlotte Dumas – Horse Drawn (2021), Koos Breukel – Portray Gallery Sisters (2021), Ed van der Elsken – Lust for Life (2019), Cas Oorthuys (2018), Unwired – Jacqueline Hassink (2018), Ulay – Polaroids (2016), Viviane Sassen – UMBRA (2015), Irma Boom – Architecture of the Book (2013), Charlotte Dumas – Anima (2012), Breitner – Pioneer of Street Photography (2011), Guido van der Werve – Minor Pieces (2009), Erwin Olaf – Rain, Hope, Grief, and Fall (2009), Sandberg – Graphiste et Directeur du Stedelijk Museum d’Amsterdam (2007), Desiree Dorlon / Exaltation – Gaze – Xteriors (2006) en Ed van der Elsken – Bagara (2005).
Matthew Antezzo
Matthew Antezzo is een kunstenaar, producent en fotografiespecialist wiens werk visuele kunst, film en culturele productie omvat. Hij heeft internationaal geëxposeerd en houdt zich vaak bezig met thema's op het snijvlak van technologie, beeldvorming en narratief. De afgelopen jaren heeft hij samengewerkt met kunstenaars aan filmprojecten, waarbij hij zich heeft uitgebreid naar bewegend beeld, maar zijn basis in fotografie, onderzoek en productie heeft behouden.
Bij Polaroid Amsterdam, waar hij Art & Culture Manager was, organiseerde Antezzo tentoonstellingen en leidde hij ondersteuningsprogramma's voor kunstenaars, waarbij hij het fotografische erfgoed van het bedrijf verbond met de hedendaagse praktijk. In zijn werk legde hij de nadruk op het koppelen van de geschiedenis van Polaroid aan actuele artistieke vraagstukken, het stimuleren van dialoog tussen generaties en het benadrukken van de blijvende relevantie van het medium.
Hij heeft ook redactionele en onderzoeksfuncties bekleed bij Magnum Photos en Condé Nast, waar hij zich bezighield met archieven, fotocollecties en grafische productie. Deze ervaringen hebben zijn betrokkenheid bij de visuele geschiedenis en de processen van culturele communicatie verdiept. Voortbouwend op deze achtergrond blijft Antezzo projecten ontwikkelen op het gebied van kunst en film die artistieke visie integreren met archiefbewustzijn en culturele context, en die een publiek uit verschillende disciplines aanspreken.
Een avond van erkenning, culinair genot en viering
The MELLYs combineren een officiële prijsuitreiking met een driegangendiner aan tafel, opgezet als een gezamenlijke en verfijnde ervaring. Het programma wordt gepresenteerd door Evita de Roode, met een exclusieve performance van donna Kukama en een dansprogramma verzorgd door dj’s Jollyfish. De scenografie is verzorgd door Loui Meeuwissen.
Een belangrijke benefietavond voor toekomstige programmering
Naast de feestelijkheden vormen The MELLYs een belangrijke benefietavond voor Kunstinstituut Melly. De opbrengsten van de avond komen direct ten goede aan het programma van 2026, waaronder een grote retrospectieve van Moshekwa Langa.
Praktische informatie
Datum: donderdag 27 november 2025
Locatie: Arminius, Rotterdam
Zitplaatsen: tafels beschikbaar voor 10, 6 of 4 gasten; individuele zitplaatsen zijn eveneens mogelijk
Voor meer informatie en reserveringen kunt u contact opnemen via: [email protected]