NL EN

Sasha Huber, een solotentoonstelling

Reserveer tickets

De Zwitsers-Haïtiaans-Finse kunstenaar Sasha Huber gebruikt onder andere performance, fotografie en film als media voor het onderzoeken van koloniale overblijfselen in de omgeving. In haar projecten worden natuurgebieden  – bergen, meren, rotsformaties, gletsjers, bossen en kraters – opgevat als omstreden territoria, met nadruk op de manieren waarop de geschiedenis is ingebed in het landschap door middel van daden van herdenking. In haar artistieke onderzoek is ze met name geïnteresseerd in het ontleden van daden ter nagedachtenis, bijvoorbeeld in de vorm van de naamgeving of het oprichten van monumenten.

Deze tentoonstelling is de eerste solo van de kunstenaar in Nederland en toont een decennium aan werk dat ze maakte in het kader van de cultureel en politiek activistische campagne Demounting Louis Agassiz. Deze campagne werd in 2007 gestart door de Zwitserse historicus Hans Fässler en is gericht op het ontmantelen en herstellen van het erfgoed van de in Zwitserland geboren zoöloog en glacioloog Louis Agassiz (1807–1873). Zijn wetenschappelijke bijdragen in de vakgebieden glaciologie, paleontologie en geologie hebben ertoe geleid dat meer dan 80 geografische locaties (en 7 dieren) zijn naam dragen op de aarde, de maan en Mars. Minder bekend is echter het erfgoed van Agassiz op het gebied van ‘wetenschappelijk racisme’, een ideologie tegen rassenvermenging, interraciale huwelijken, cohabitatie en voortplanting en voor het creëren van hiërarchieën op basis van ras. 

Als lid van het ‘Ontmantelingscomité’ heeft Huber meerdere interventies in scene gezet op aardse en buitenaardse locaties die zijn naam dragen. De kunstenaar baseert zich zowel op archiefonderzoek als op de belichaamde ervaring van het bewegen door een wereld gemarkeerd door de namen van racistische denkers en beleidsmakers, en daarmee probeert ze het racistisch erfgoed van Louis Agassiz openbaar te maken. In de praktijk omvatte dit betrokkenheid van de kunstenaar in de lokale politiek, lobbyen, en petities voor de hernoeming van deze locaties. Op esthetisch niveau onderzoekt Huber het potentieel van kunst om dergelijke plekken symbolisch opnieuw in te wijden, waarbij ze op gevoelsmatige wijze tegengeschiedenissen schrijft met behulp van beweging, geluid en aanraking.

Deze tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met The Power Plant Contemporary Art Gallery, Toronto, Canada.

Ondersteund door

AMMODO, Frame Finland en Stichting Alfred Kordelin

 

Deelnemers

Curators

Netwerk

Series

PERS

↳ e-flux
↳ Press Release
back
Als onderdeel van de nieuwe huisstijl van Kunstinstituut Melly zijn we de website aan het vernieuwen. Sommige functies zijn misschien nog niet toegankelijk, maar we werken eraan. Dank u voor uw geduld.