NL EN

Between Nothingness and Infinity

“Ik voel mijn ziel zo groots als
de wereld, werkelijk een ziel zo diep als de diepste rivieren; mijn borst heeft de kracht om tot in het oneindige te reiken. Ik was gemaakt om te geven en zij schreven mij de nederigheid van de kreupele voor. Toen ik gisteren mijn ogen opende, zag ik de lucht in totale afkeer. Ik probeerde op te staan maar uitgeholde stilte stormde met verlamde vleugels op me af. Niet verantwoordelijk voor mijn daden begon ik, op de kruising van het Niets en de Oneindigheid, te wenen.” (Fanon 1967, 119)

Wat als de ‘staat van zijn’ voor gekleurde individuen ligt tussen het niets en oneindigheid? Wat staat er op het spel als we afstand doen van onze claim ‘menselijk’ te zijn? Gaan we op zoek naar een ‘nieuwe standaard’, of zullen we gewoon het idee van ‘de mens’ terug claimen van filosofieën en het discours die het Black onderwerp hebben uitgesloten? Hoe zou het zijn om te denken via het lichaam of de ‘mogelijkheden van het vlees’, zoals beschreven door de feministische wetenschapper Hortense Spillers, om nieuwe manieren van zijn te ontdekken?

In het kader van NO HUMANS INVOLVED, een tentoonstelling van het kunstenaarscollectief HOWDOYOUSAYYAMINAFRICAN? bij Witte de With (tot 16 augustus 2015), brengt dit symposium kunstenaars en wetenschappers bij elkaar om het het ‘niets zijn’ van het historisch gegroeide dilemma van Blackness, als een filosofische én een fysieke positie te onderzoeken. Dit standpunt van ‘niets’, zoals omschreven door de kritische theoreticus Fred Moten, is verbonden met een zoektocht naar nieuwe vormen van bestaan en bouwt voort op een lange geschiedenis en de voortdurende discussie die onderzoekt hoe de donkere mens systematisch buitengesloten wordt van het begrip ‘mens’; of het nu is via de filosofie van de Verlichting – die zowel de eigenheid als de geschiedenis van Afrikanen ontkent – of via de manieren waarop donkere lichamen visueel worden gerepresenteerd.

Met Kara Keeling (Associate Professor of Critical Studies, American Studies and Ethnicity, University of Southern Carolina), Dawn Lundy Martin (Associate Professor of English, University of Pittsburgh en HOWDOYOUSAYYAMINAFRICAN?), en Alexander Weheliye (Associate Professor of African American Studies, Northwestern University). Gemodereerd door Nana Adusei-Poku (Curatorial Fellow, Witte de With / Applied Research Professor, Culturele Diversiteit, Hogeschool Rotterdam).

[figure Kara Keeling]

[figure Dawn Lundy Martin]

[figure Alexander Weheliye]

Deelnemers

Curators

Netwerk

Ondersteund door

Creating 010 (Hogeschool Rotterdam)

Verwante items

back

Bezoek onze nieuwe tentoonstellingen en check ons programma van events en performances. Voor meer informatie, klik hier.