Wendy Tronrud
Wendy Tronrud is pedagoog en schrijver, en momenteel werkzaam aan haar doctoraat over negentiende-eeuwse Amerikanse literatuur en poëzie aan het CUNY Graduate Center. De voorlopige titel van haar dissertatie is “Odd Secrets of the Line”: Geography, Rebellion and Hymnal Transgressions. Tronrud onderzoekt hierin de relatie tussen poëzie, geschiedenis en inheemse esthetiek. Ze behaalde een Master in Teaching of Literature aan Bard College, en gaf enkele jaren les aan een progressieve middelbare school in South Bronx, New York. Momenteel geeft Tronrud les aan het Queens College (departement Engelse taal), aan Bard College (Masters in Teaching) en als onderdeel van het Bard Prison Initiative. Ze was ook verbonden aan Cooper Union als Writing Associate. Haar werk over kunst werd gepubliceerd in magazines als Camera Austria en The Brooklyn Rail. Tronrud was redacteur van twee Lost&Found publicaties: één gewijd aan het lesmateriaal van Adrienne Rich en één aan het extra-poëtische schrijven van dichter Ted Joans. Vanuit haar interesse in kunst en educatie nam Tronrud deel aan de Bard Curatorial studentententoonstelling Deviance Credits. Hiervoor onderzocht zij de projecten rondom sociale gerechtigheid aan de Fannie Lou Hamer Freedom High School en initieerde zij gesprekken met Tim Rollins en K.O.S. aan Bard College. Tronrud is tevens Educatie Adviseur voor de non-profit kunstenorganisatie Art Resources Transfer en werkte mee aan de ontwikkeling van het online pedagogisch hulpmiddel Reading Resources, gebruikt in openbare bibliotheken, scholen en gevangenissen. Deze jaarlijkse gids neemt als focus het werk van een bepaalde kunstenaar en formuleert van daaruit pedagogische strategieën gericht op zowel kunst als kritische leesvaardigheid en kennis. Reading Resources werkte reeds samen met Glenn Ligon en Lawrence Weiner en ontwikkelt momenteel een gids rond het werk van Roni Horn.