NL EN

RA Walden: xây ithřa, a pledge

De in Berlijn/VK gevestigde kunstenaar Romily Alice Waldan heeft door de jaren heen werk gemaakt dat de kwetsbaarheid van het lichaam verkent. Recentelijk heeft hen geprobeerd om te simplistische opvattingen van het gehandicapte lichaam te veranderen, door te proberen om met hun werk een ethiek van zorg te creëren. Hun praktijk omvat installatie, drukwerk, performance, video en gecodeerde arduino-controlesystemen, die hen allemaal ontwikkeld via een sociaal geëngageerde en door onderzoek gestuurde methodologie.

Voor 84 STAPPEN presenteert de kunstenaar een nieuw in opdracht gemaakt werk, waarmee hen belangstelling voor het generatieve potentieel van toegang verder uitbouwt. Walden heeft dit gedaan door een nieuwe taal te creëren—xây ithřa—als een tegengif voor het gebrek aan vaardigheden en de restrictieve aard van de Engelse taal. xây ithřa, dat maandenlang werd geformuleerd in nauwe samenwerking met een taalkundige, bestaat als een lexicon van meer dan 300 woorden, compleet met een basisgrammatica, een bevestigde fonologie en een steeds groeiende reeks idiomen. Puttend uit de rijke geschiedenis van queering lexicon—van argots en cants, tot anti-talen en het gebruik van geconstrueerde taal binnen Sci-Fi en speculatieve fictie—probeert Walden vloeibaarheid, gemak en toegang tot intimiteit te brengen voor mensen in zieke, gehandicapte en trans lichamen.(1) De kunstenaar gebruikt het opbouwen van een wereld niet als een visionair instrument voor een denkbeeldige toekomst, maar als een belichaamde methodologie voor het heden.

Op materieel niveau wordt in de tentoonstellingsruimte een reeks van elf uitspraken gepresenteerd die de fundamentele concepten van de taal illustreren. Elke uitspraak gebruikt woorden die elementen en omstandigheden van de aarde beschrijven om ervaringen van het menselijk lichaam te benoemen. De taal, die in reliëf is gemaakt en vergezeld gaat van een geluidswerk, is bedoeld om te worden ervaren door middel van zicht, gehoor en fijne aanraking. Het werk gaat vergezeld van een folder die kan worden gebruikt als een gids, en een reeks publicaties die een meer diepgaande verkenning van xây ithřa bieden, en de methoden van het opbouwen van verbinding. Een audio-beschrijving van het werk en een audio-opname van de handout is beschikbaar op verzoek.

1. De kunstenares gebruikt “toegang tot intimiteit”, zoals die ontwikkeld werd door de schrijfster, opvoedster en gemeenschapsorganisator Mia Mingus. Gepubliceerd in 2011 in haar blog ‘Leaving Evidence,’ beschrijft Mingus toegangsintimiteit als een “ongrijpbaar, moeilijk te beschrijven gevoel wanneer iemand anders je toegangsbehoeften begrijpt.”

Deelnemers

Curators

Series

Verwante items

back