NL EN

On Sensing Grounds: Landings en Rana Hamadeh

In het kader van de onderzoekstentoonstelling ‘Sensing Grounds: Mangroves, unauthentic belonging and extra-territoriality’ van Landings (curatoren Natasha Ginwala and Vivian Ziherl) vindt een speciaal evenement plaats met kunstenares Rana Hamadeh. Hamadeh presenteert een beeldlezing waarmee ze het begrip ‘vallen’ onderzoekt en verkent hoe dit kan dienen als denkmodel om anders te kijken naar het begrip oriëntatie. Deze presentatie ontleedt het begrip en de geste van het vallen in verschillende facetten: vallen als een vorm van apathie, als ruimtelijke, choreografische beweging, en vallen als een kwaadaardige dynamiek.

Na een introductie en beeldlezing door de curatoren, leidt Hamadeh een reis door verschillende staten van vallen – van de ruimtelijke en juridische connotaties van de termen ‘falling ill’, ‘immuniteit’en ‘quarantaine’, tot het heelal en relaties tussen land en zee, in kaart gebracht in ideeën uit science fiction, geopolitieke territoriumvorming en grensoverschrijdend reizen. In een non-lineaire narratieve sequentie doorkruist de presentatie geschiedenissen van de westelijke Sahara, dwars door ertsmijnen, choleraquarantaines, antieke rechtbanken in Athene, koloniale fantasieën van tweelingzeeën en postkoloniale, staats gefinancierde claims van verzet binnen de Arabische context.

Hoe kan de morfologie en het ecologische gedrag van de mangrove als metafoor dienen om opnieuw naar begrippen als thuishoren [en extra-territorialiteit] te kijken in tijden van hypermobiliteit?

Het thema land blijft in de recente cultuurkritiek grotendeels onderbelicht. Hoewel de circulatie van hedendaagse kunst zich in de afgelopen twee decennia tot in diverse geografische regio’s heeft uitgestrekt, heeft de kritiek die deze veranderingen heeft proberen te duiden zich vooral gericht op tijdelijke aanwezigheid, diaspora en ongeworteld kapitaal.

Landings kijkt naar moderniteit door de rode draad van land als onderwerp in geschiedschrijving te volgen. De focus ligt zowel op historische modellen en voorstellingen van de aarde, als op haar bestanddelen: van archieven van historische ontdekkingsreizigers en wetenschappers, artistieke en botanische studies van mangroves als sensitieve grond en een omgekeerde identiteit, tot cross-disciplinaire presentaties van 19e eeuwse archieven van fotografie en film, die het agrarische leven en technieken tijdens koloniale bezettingen laten zien.

In gesprek met kunstenaars, filmmakers, antropologen, cultuurcritici en wetenschappers zoekt Landings naar denkmodellen, indicatoren en materiële voorstellen om onze planetaire condities inzichtelijk en tastbaar te maken.

Met: Roberto Chabet (met dank aan het Asia Art Archive), Bonita Ely, Rana Hamadeh, Irene Kopelman, Tejal Shah, Lawrence Weiner, Terue Yamauchi en archiefmateriaal van het Tropenmuseum (Amsterdam), het North Stradbroke Island Historical Museum (Dunwich), de Biodiversity Heritage Library en de David Rumsey Map Collection.

Deelnemers

Curators

Netwerk

Verwante items

back