NL EN

The Music of Ramón Raquello and his Orchestra: Fukeiron, of de politiek en poëzie van het landschap

Deze conferentie wordt georganiseerd in samenwerking met het International Film Festival Rotterdam (IFFR).

In plaats van het onderwerp van zijn film, een pas gearresteerde seriemoordenaar van 19 jaar oud, voor de camera te plaatsen, draaide Masao Adachi zijn camera 180 graden en filmde het landschap zoals de moordenaar dat tijdens zijn leven zag. De resulterende film A.K.A. Serial Killer (1969) introduceerde hiermee de zogenaamde landschapstheorie, fukeiron in het Japans. Deze manier van werken roept vragen op als ‘wat kan een camera, het landschap vastleggende, onthullen over de sociale en politieke kenmerken van een bepaalde plaats op een bepaald moment? En wat zegt context over vervreemding die kan uitmonden in geweld? Gebaseerd op hun achtergrond als filmmaker, film editor en filmtheoreticus en curator zullen de sprekers de politiek en poëzie van het filmisch landschap onder de loep nemen. Daarbij worden fragmenten getoond uit films die verband houden met het concept fukeiron, waaronder die van Chantal Akerman en Eric Baudelaires work-in-progress Also Known As Jihadi, allen ge-edit door Claire Atherton.

Dit evenement is onderdeel van het publieksprogramma bij de tentoonstelling The Music of Ramón Raquello and his Orchestra van Eric Baudelaire, te zien t/m 7 mei 2017. Het programma gaat verder met de conferenties over De Vorm van de Stad Als Politiek Resultaat (22 april 2017) en Samenkomst, of Assembly (22 april 2017).

Deelnemers

Netwerk

Verwante items

back