NL EN

Class of '17 presenteert: The Mindless Identity of the World

Studium Witte de With's Class of '17 nodigt je uit voor hun finissage event: The Mindless Identity of the World. Reading the Body.

Studium Witte de With Class of ’17 is een peer-to-peer gedreven educatie-initiatief van Witte de With Center for Contemporary Art. Elk jaar onderzoekt een selecte groep studenten van partnerinstellingen gezamenlijk de mogelijkheden van kunst en kunsteducatie om een brug te slaan tussen het werkveld en de curricula in het hoger onderwijs. In de loop van een jaar reflecteren ze op het programma van Witte de With en ontwikkelen ze een programma door en voor studenten. Dit evenement is het laatste hoofdstuk in hun programma, geïnspireerd door thema's uit de tentoonstelling van Judy Radul, aangevuld met nieuwe perspectieven op de kaders van bekijken en bekeken worden met betrekking tot genderidentiteit.

The Mindless Identity of the World. Reading the Body omvat een driedelig programma rond actie om eigen lichaam en identiteit terug te eisen, met een lezing-performance van Ingrid Eel, een lezing over de geschiedenis van Voguing door de moeder van het iconische Voguing huis Ultra-Omni Eurasian Chapter en een Zine Making workshop (beperkt aantal tickets beschikbaar, zie onderaan voor reserveringen).

Programma

16:30 uur: Deuren open
16:40 uur: Performance Ingrid Eel: On Legibility
17:00 uur: Lezing Marina Ultra Omni: Voguing en Identiteit
17:45 uur: Panel discussie met het Ultra Omni Eurasian chapter
18:00 uur: Pauze & drankjes
18:30 – 20:00 uur: Zine Making workshop: Framing en zelfrepresentatie (beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor de workshop, zie onderaan voor reserveringen)

Om identiteitspolitiek te onderzoeken binnen ontwikkelingen in het gebruik van biometrische technologie, gaat Ingrid Eel met haar performance lecture On Legibility in op de donkere zijde van gezichtsherkenning, vingerafdruk- en irisscanners. Centraal staan gevallen van onleesbare biometrische gegevens. De gevolgen van ‘leesbaar zijn’ voor de staat en de samenleving worden ontrafeld, en door kant te kiezen voor de esthetiek en de politiek van onleesbare lichamen en gezichten, bevraagt Eel het dominante lichaam als de standaard waartegen andere afsteken als afwijkend.

Marina Ultra Omni zal een lezing geven over Vogueing en Ballroom. In deze lezing zal zij een kort overzicht presenteren van de rijke en diverse geschiedenis van de ballroomcultuur met een focus op gender-categorieën, verwantschap, performance en identiteit. Om concrete voorbeelden te geven, zal Marina praten over haar eigen familie, het House of Ultru Omni. Tijdens haar lezing zal zij in gesprek gaan met een ander lid van het huis, Roberto Ultra Omni. Samen zullen zij de ballroom categorie ‘realness’ bespreken.

Om je eigen, individuele relatie tot je lichaam te verkennen en hoe hierop gereflecteerd wordt in de alledaagse cultuur, zal RaeZor Beam een informatieve Zine making workshop geven, afgeleid van hun persoonlijke zine "Its No Big Deal". Deze zine verkent onderwerpen als dysforie, voornaamwoorden, overgang en transfobie. De workshop van Rae streeft naar het ontwikkelen van sociale tools die kunnen helpen bij het creeëren van rechtvaardigheid en gewenste representatie door zine-making. Het publiek wordt uitgenodigd om een mini-zine van 6 pagina's te maken waarin zelfrepresentatie wordt onderzocht en de manieren beiïnvloedt waarop over identiteit wordt geregeerd door de blikken van buitenstaanders. In deze workshop leer je op informatieve en speelse wijze meer over het maken van politieke media.

Workshop

Voor de workshop van RaeZor Beam zijn 15 plaatsen beschikbaar. R.s.v.p. door een email te sturen naar education [​at​] wdw.nl, getiteld "Zines Workshop 6 mei".

Over Witte de With Class of ‘17

Studium Witte de With Class of ’17 is een peer-to-peer gedreven, educatief initiatief van Witte de With Center for Contemporary Art. Elk jaar onderzoekt een selecte groep studenten van partnerinstellingen gezamenlijk de mogelijkheden van kunst en kunsteducatie om een brug te slaan tussen het werkveld en de curricula in het hoger onderwijs. De deelnemers vormen een co-programmeringsteam van en voor studenten, dat een rijk overzicht wil krijgen van de culturele en politiek ecologie van onze tijd.

Class of ’17: Holly Benfield (Erasmus Universiteit Rotterdam), Victoria Douka-Doukopoulou (ArtScience Interfaculty Den Haag), Jim van Geel (Reinwardt Academie), Aleid de Jong (Universiteit Leiden), Nia Konstantinova (Erasmus Universiteit Rotterdam), Amy Pickles (Piet Zwart Instituut), Joyce Poot (Universiteit Leiden) en Martina Tosi (Willem de Kooning Academie).

Over Studium Witte de With

Class of ’17 maakt onderdeel uit van Studium Witte de With, het hoger onderwijs platform voor kunst en theorie van Witte de With Center for Contemporary Art. Studium Witte de With dient als katalysator om verschillende gebieden van kennis te overbruggen in het hoger onderwijs. Het presenteert lezingen, debatten, workshops, en andere programma’s in samenwerking met partnerinstellingen, om het programma stevig te verankeren in de curricula van academies en universiteiten.

Deelnemers

Verwante items

back